Píšu

4 detaily, které vám o fullframu neřeknou

Zmiňovala jsem ve svém článku “Technická kvalita: Snímač za to nemůže“, že to v diskuzích většinou netrvá ani pět příspěvků a padne TEN komentář: pro pořádnou práci si pořiď full frame. Jasně – dynamický rozsah, výkon ve slabším světle, hloubka ostrosti – jenže o kterých detailech vám dopředu neřeknou?

Vyměň objektivy, zn. Všechny

Dokud fungoval jenom Canon a Nikon, byla vesměs šance, že aspoň jeden objektiv budete mít vhodný i pro fullframe. Pár takových kousků, typicky od Tamronu nebo u bazarových skel, se vám ve výbavě mohlo objevit celkem snadno a přechod na plný formát tolik nebolel.

Nejskloňovanější slovo u Sony foťáků je bezesporu slovo “redukce” . Jenže nejde jenom o bajonet. Koupit full frame a potom ořezávat snímky, protože vám objektivy na menší snímač nevykreslí celé pole, je otrava a hloupost. Ano, dá se kolem 25 000 – 30 000 Kč pořídit solidní tělo. Jenže objektivy budete muset pořídit znovu a na plný formát jsou doplňky cenově trochu jinde.

Kam s RAW soubory?

Láká vás práce s daleko větším počtem megapixelů? Připravte si prostor pro daleko větší datové soubory. 50 MB na jednu fotku není zdaleka výjimka, a tak se může snadno stát, že k fullframe fotoaparátu budete muset pořídit i výkonnější počítač.

Sony nabízí možnost ukládat v komprimovaném RAWu a trochu prostoru zvládne ušetřit, ale i tak jsou objemy RAWů větší, než u 24 MPx zrcadlovek s menším snímačem. Pokud máte notebook v nějaké základní konfiguraci pro práci s internetem a koukání na videa, takový velký RAW vám ho zvládne celkem rychle uvařit.

Malé a lehké? Všeho do času

Ano, do určitého ohniska se i kvalitní objektivy dají vyrobit v rozumné velikosti. U delších skel, u teleobjektivů a u zoomových skel to není tak snadné. Chcete zachovat světelnost a optickou kvalitu? Fyziku ještě nikdo neobešel. Pořizujete moderní full frame, protože jsou pro vás foťáky velké a těžké? Full frame je dožene velikostí i váhou, pokud k němu pořídíte kvalitní zoomová skla.

Pokud nejste fotograf, který si vystačí se základním pevným objektivem, pronesete se i u systémů, kde má být hlavní konkurenční výhodou nízká váha a malé rozměry.

Pokaždé to není foťákem

A pak jeden čistě praktický detail: dost často se stává, že hodně ovlivní ten element, který se nachází mezi podlahou a hledáčkem. Pokud umí komponovat, umí se dívat, vhodně využít světlo a třebas i dobře komunikovat, není pro něj velikost snímače tak zásadní. Vybere si nástroj podle vlastních potřeb a dále jej vnímá podobně jako třeba lopatu nebo krumpáč.

Naopak: pokud z foťáku pořád lezou “divné” fotky, nejsou pokaždé na vině výrobci fotografické techniky. I když se nám to dost často pokoušejí namluvit v reklamních kampaních…

2 komentáře

  • Čerf

    Sony výbavu jako “canonista” neznám, takže nemůžu soudit. Můj přechod na fullframe proběhl celkem bezproblémově, protože až na jeden kousek jsem používal přenositelné objektivy. Osobně se řídím praktickou radou “přezbrojovat” ne v okamžiku, kdy “chci dělat hezčí fotky”, ale až tehdy, kdy jsem využil většinu možností, které mi původní foťák poskytuje, takže už jsem dělal velmi slušné fotky i s ním :-).

    • Andrea V.

      Ano, tam je velká výhoda v tom, že objektivy dělají univerzálně – aspoň část. Není větší otrava, než kupovat všechno znovu a znovu. Já jsem kupovala menší systém, když mě zrcadlovka začala omezovat velikostí. Na kapesní použití a nošení furt a všude vážně není vhodná 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *