Fotodeník

Technická kvalita: Snímač za to nemůže?

Ondřej Neff ve svém článku z 9. ledna uvedl, že současný stav dostupné fototechniky je ráj pro fotografy a peklo pro recenzenty, protože dohromady není co kritizovat. Přece jenom se ale drží jeden argument, který se zdá být neprůstřelný: velikost snímače. Když se na některém diskuzním fóru zeptáte na micro 4/3 nebo nějaké APS-C, netrvá to déle než pět příspěvků, než někdo napíše: “A co full frame? Je to jediná možnost, pokud to myslíš vážně” .

Právě pro to, že se aktuálně dá koupit základní model Sony A7 i s objektivem do 30 000 Kč, v bazarech za ještě méně, se spousta fotografů-diskutérů nechala chytit do pasti “čím větší, tím lepší” . Jenže snímač není jediná věc, která určuje obrazovou kvalitu.

Objektivy

Ta první věc, která se tady musela objevit. Čím menší snímač, tím větší výhoda pro vás, když vsadíte na světelná skla. Nakonec, zalíbila se mi politika e-shopu Fotolab: bezzrcadlovky Olympus prodává i v setové variantě tělo plus 25 mm 1,8 – objektiv s neutrálním zobrazovacím úhlem, který k foťákům s micro 4/3 snímačem dává dokonalý smysl. Čím víc světla, tím líp a tím spíš tady.

Některé setové objektivy jsou legendární: Nikkor 18-55, Panasonic 12-32 nebo Fujinon 18-55. Rozhodně ale platí, že každé sklo, které dáváme před snímač má na kvalitu fotky velký vliv. A platí to i pro levňoučké filtry z Aliexpressu.

JPEG engine

Když to přeložím do češtiny, je to způsob, kterým foťák zpracovává obrázky. Pokud se bavíme o kvalitě, přímo se nabízí nastavit formát RAW, ale upřímně: skladovat doopravdy hodně velké soubory, když ty jpegy zvládnou aparáty většinou velice slušně zpracovat? Můj Lumix navíc nabízí možnost upravit odšumování a doostřování a věřím, že spousta bezzrcadlovek tuto volbu má někde v menu taky. Pokud si všimnete matlání nebo přeostřené/nedoostřené fotky, není nic jednoduššího, než posunout pár hejblátek.

Kromě špatného snímače umí fotku “dodělat” i nevhodně nastavené vyvolávání JPEG formátu procesorem foťáku. Něco se dá poladit, ale některé prvky má výrobce dané napevno, a pokud už teď víte, že surová data vyvolávat nebudete, chce to stáhnout ze serverů s recenzemi i pár JPEG ukázek v plném rozlišení.

Červíci a fantazie

Nakonec, aby to nebylo tak jednoduché, v čem vyvolat RAW soubory z Fujifilmu?

….

Chyba! Adobe produkty si se soubory od Fujifilmu moc nerozumí, co se týká zpracování detailů a celkového podání, docela Fuji ignoruje. Možná i díky Lightroomu dostaly snímače od Fujifilmu pověst mazalů, které tvoří spoustu “červů” po doostření, a co se týká vytahování stínů, celkem svižně si domýšlejí detaily.

Capture One Express pro Fuji je naštěstí bezplatný. Jenže koho by napadlo řešit, že není program jako program? Nebo že bude Adobe primárně tvořené pro Canon? Koho by napadlo, že ty výhrady vůči snímačům Fuji budou spíš dílem nevhodně zvoleného RAW konvertoru?

Svatá trojice

Ke kvalitnímu snímku vede celá řada kroků. Snímač je jeden z důležitých prvků, ale není ani nejdůležitější, ani jediný. Snímač, objektiv, zpracování: každý z těchto kroků umí výsledný obrázek ovlivnit, a když pečlivě zvolený snímač zazdíte nekvalitní optikou nebo špatně koupeným RAW konvertorem, nezachrání vás ani full frame.

A samozřejmě kompozice. Rozlišení pro sociální sítě a výtisky fotek do A4 formátu toho dost zhltnou, a jakékoliv šarvátky technického charakteru najednou ztrácejí veškerý smysl. Protože to jediné, co je najednou vidět, je jak moc jsme během skládání snímku přemýšleli.

3 komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *